Als alleen het beste goed genoeg is!!

Look KG 595 met grote schade aan de schuine buis.

De Look KG 595 op de foto hiernaast had een grote schade aan de schuine buis.

De onderste foto’s laten in grote stappen het reparatieproces zien.

Deze stappen zijn een vereenvoudigde weergave van het totale proces.

Zelf repareren van een dergelijke schade op basis van deze foto’s is niet ongevaarlijk.

Het doel van de reparatiefoto’s is om informatie te verschaffen over het reparatieproces. Er heersen namelijk twee sterke meningen over carbonreparatie. Enerzijds is er een grote groep die denkt dat carbon niet te repareren is en anderzijds denken ‘specialisten’ dat carbon gerepareerd kan worden door er een stukje overheen te leggen. Dit soort foto’s laat zien dat carbonreparatie een vak is dat meer omhelst dan een pleister plakken.

Look KG 595 met grote schade aan de schuine buis.
Look KG 595 met grote schade aan de schuine buis.

Look KG 595 met de schade zoals het frame afgeleverd is bij carbonherstel.
De schade aan deze Look is ernstig. Ongeveer 50% van de onderste buis is gescheurd.

Look KG 595 met grote schade aan de schuine buis.

Look KG 595 nadat alle beschadigde en gedelamineerde carbonlagen weg geschuurd zijn.
De schade is na het schuren altijd groter dan optisch in eerste instantie te zien. De reden hiervan is dat het carbon om de scheur of barst vaak gedélamineerd is. Onderlinge carbonlagen komen los van elkaar. Wanneer deze niet volledig verwijderd worden, kunnen deze ook na reparatie weer leiden tot nieuwe délaminatie.

Look KG 595 met grote schade aan de schuine buis.

look KG 595 met intern carbon plaatje voor basis van de reparatie.
Het gat wat na het schuren ontstaan is, wordt van binnenuit al verstevigd met een op maat gemaakt carbon plaatje. Dit vormt naast de extra versteviging voor een basis om nieuwe vezels onder vacuüm op aan te brengen.

Look KG 595 met grote schade aan de schuine buis.

look KG 595 tijdens het vacuüm proces
Op het carbon plaatje worden nieuwe lagen carbon aangebracht. De juiste carbonsoort, de juiste epoxy en de juiste vezeloriëntatie vormen allen een cruciale factor tijdens deze fase.

Look KG 595 met grote schade aan de schuine buis.

Look kg 595 met de optische carbon laag van 3K keper geweven.
als laatste is het frame met een extra laag (optisch) carbon bekleed. Dit is gebeurt over de letter "0 0" van LOOK. Na het spuiten zijn er dan namelijk geen randen van het nieuwe carbon zichtbaar in de decal.

Look KG 595 met grote schade aan de schuine buis.

look KG 595 klaar bij Carbonherstel.
nadat het frame gespoten is, is de reparatie onzichtbaar.