Museeuw cross frame met carbon schade aan de bovenbuis

Op de foto hiernaast is een Museeuw cross frame afgebeeld na reparatie bij Carbonherstel. Op de foto is er geen carbon schade of reparatieplek meer zichtbaar. Bekijk onderstaande foto’s en lees de tekst bij de foto om een indruk te krijgen van het reparatieproces bij Carbonherstel.

Museeuw cross frame met schade aan de bovenbuis

Dit Museeuw frame heeft een scheur en délaminatie op de bovenbuis. Voor een goede reparatie zal eerst alle beschadigde carbon vezels verwijderd moeten worden.

Museeuw cross frame tijdens reparatie bij carbonherstel

Nadat alle schade zorgvuldig is verwijderd wordt er aan de binnenzijde van de carbon tube een op maat gemaakt carbon plaatje bevestigd. Dit gebeurt onder druk om een goede en gelijkmatige hechting te krijgen.

Museeuw frame carbon reparatie bij Carbonherstel

Nadat het interne carbon plaatje goed uitgehard is, kunnen nieuwe lagen carbon aangebracht worden. Hiervoor gebruiken we hetzelfde carbon als waaruit het originele frame is vervaardigd. Een belangrijke factor hierbij is om ook de vezels in dezelfde richting als het origineel te leggen.

Museeuw carbon frame onder vacuum bij Carbonherstel

Omdat niet altijd alle lagen in één keer opgebouwd kunnen worden, wordt het vacuüm proces herhaald totdat de juiste dikte weer hersteld is.

Museeuw cross frame klaar voor spuiter bij Carbonherstel

Nadat alle lagen hersteld zijn, wordt het frame voorbereid om afgewerkt te worden. Op de foto is duidelijk het High Modulus UD Carbon zichtbaar waarbij in dit geval de vezels in de lengte richting liggen.

Museeuw cross frame onzichtbaar hersteld bij Carbonherstel

de laatste stap in het reparatieproces is uiteraard het spuiten. Voordat hieraan begonnen kan worden krijgt het frame nog een post-curing behandeling om de maximale sterkte te verkrijgen. Dit houdt in dat elk frame voor 16 uur op 70 graden verwarmd wordt.