Isaac carbon schade; twee barsten in bovenbuis

Het Isaac frame op de foto hiernaast had twee flinke barsten op de bovenbuis. Er is niets meer te zien en te merken van de eerdere schade dankzij het reparatieproces en de lakafwerking.

Op de foto’s hieronder is het reparatieproces in grote stappen weergegeven.

Foto 1: De schade aan de Isaac Pascal bestaan uit twee barsten in de lengterichting.

Foto 2: Nadat alle verzwakte carbon lagen weggeschuurd zijn, is de daadwerkelijke schade pas echt zichtbaar.

Foto 3: Op maat gemaakte carbon plaatjes worden aan de binnenzijde van de buis bevestigd om als basis te dienen voor de nieuwe carbonlagen.

Foto 4: Onder vacuüm worden nieuwe lagen UD-carbon aangebracht. Hierdoor ontstaat er een goede hechting en een juiste verhouding tussen de carbonlagen en de epoxy. daarnaast verkleind vacuüm de aanwezigheid van lucht tussen de carbonlagen.

Foto 5: Nadat de schade volledig opnieuw is opgebouwd met nieuwe lagen UD carbon, wordt er nog 1 extra laag aangebracht op over de schadeplek.

Foto 6: Het frame is bijna klaar voor de spuiter. Alle lagen carbon zijn aangebracht.

Foto 7: Als laatste stap wordt het nieuw aangebrachte carbon verwarmd tot 60 graden. Hiermee wordt de maximale sterkte bereikt en wordt het frame bestand gemaakt tegen hogere temperaturen.

 

Foto 1: Isaac Pascal met twee barsten in de bovenbuis

De schade aan de Isaac Pascal bestaan uit twee barsten in de lengterichting.

Foto 2: Isaac Pascal nadat alle schade is verwijderd

Nadat alle verzwakte carbon lagen weggeschuurd zijn, is de daadwerkelijke schade pas echt zichtbaar.

Foto 3: Isaac Pascal met speciaal op maat gemaakt intern plaatje carbon

Op maat gemaakte carbon plaatjes worden aan de binnenzijde van de buis bevestigd om als basis te dienen voor de nieuwe carbonlagen.

Foto 4: Isaac Pascal vacuum carbon opbouw

Onder vacuüm worden nieuwe lagen UD-carbon aangebracht. Hierdoor ontstaat er een goede hechting en een juiste verhouding tussen de carbonlagen en de epoxy. daarnaast verkleind vacuüm de aanwezigheid van lucht tussen de carbonlagen.

Foto 5: Isaac Pascal laatste laag vacuum

Nadat de schade volledig opnieuw is opgebouwd met nieuwe lagen UD carbon, wordt er nog 1 extra laag aangebracht op over de schadeplek.

Foto 6: Isaac Pascal klaar voor post curing

Het frame is bijna klaar voor de spuiter. Alle lagen carbon zijn aangebracht.

Foto 7: Isaac Pascal post-curing op 60 graden voor 16 uur

Als laatste stap wordt het nieuw aangebrachte carbon verwarmd tot 60 graden. Hiermee wordt de maximale sterkte bereikt en wordt het frame bestand gemaakt tegen hogere temperaturen.