Carbon reparatie Trek Madone van ‘Wim de Vos’

Wim de Vos was betrokken bij een valpartij tijdens een lokale koers.

Trek madone met carbon schade bij Carbonherstel

carbon schade: twee flinke breuken op de bovenbuis en breuk op de schuine buis.

De carbon schade lijkt op het eerste gezicht niet erg groot, maar door de impact is er rondom de schade délaminatie opgetreden welke weg-geschuurd moet worden. Deze délaminatie zou namelijk anders leiden tot haarscheurgroei en vervolgens tot een nieuwe breuk. Nadat alle schade zorgvuldig verwijderd is, kan er begonnen worden met de carbon reparatie.

trek madone carbonshade bij carbonherstel

Het frame wordt aan de binnenzijde opgeruwd en ontvet en voorzien van een nieuwe carbon binnenbuis die we bij Carbonherstel op maat maken, exact passend voor dit specifieke frame. Bekijk ook de foto pagina voor meer carbon reparatie foto’s.

trek madone carbon reparatie proces

De carbon binnenbuis biedt stevigheid en is daarnaast de basis om het frame met High-Modulus UD carbon op de bouwen. UD carbon is een carbontype waarbij de carbonvezels allemaal in dezelfde richting lopen. Dit zorgt voor een bijzonder stijf en licht frame. We onderzoeken de carbon vezel oriëntatie van het originele frame en leggen de nieuwe carbonlagen in dezelfde vezel oriëntatie terug. Bij carbonherstel brengen we de carbonvezels altijd aan met behulp van vacuüm techniek. Door de hoge druk van het vacuüm bereiken we een optimale hechting en een goede verhouding tussen de epoxy en het carbonweefsel.

carbon reparatie vacuum sessie bij carbonherstel

Nadat de eerste vacuüm-sessie is afgerond na 24 uur uitharden, wordt het teveel aan UD vezels terug geschuurd totdat het frame de juiste vorm/belijning weer heeft. Daarna worden er weer in een grotere overlap enkele lagen van dit speciale UD weefsel aangebracht. Door deze lagen is de reparatieplek geseald tussen de interne carbon plaat en de buitenste High-modulus lagen.

carbon reparatie vacuumproces bij carbonherstel

Het frame is nu bijna klaar maar moet nog ten minste 16 uur uitharden op 70 graden. Hiermee wordt de maximale sterkte van de epoxy bereikt en krijgt de epoxy een hogere hittebestendigheid. De epoxy die wij gebruiken heeft een luchtvaart certificaat wat inhoudt dat er vliegtuigen mee gebouwd mogen worden.

carbonherstel laatste stap in carbon reparatoie proces

Als laatste krijgt het frame nog een beschermende hechtingslaag waar de spuiter vervolgens het nieuwe design op aan kan brengen. Ook het spuit-procedé is aangepast aan het carbonproduct om een goede hechting van de lak te verkrijgen. Het frame van Wim de Vos is een mooi voorbeeld van de mogelijkheden en flexibiliteit die wij bieden. We kunnen elk frame spuiten in jouw specifieke design en kleur- wensen.

Dit reparatie procedé, wat leidt tot een super sterke en stijve eindresultaat zonder een optische verdikking op het frame, hebben we in de loop der jaren bij Carbonherstel ontwikkeld en verder geperfectioneerd. Bij Carbonherstel zijn we erg trots op ons reparatieproces en het uiteindelijke eindproduct.

Hieronder zie je het eindresultaat van onze carbon reparatie aan dit gepersonaliseerde “Wim de Vos’ frame met op de bovenbuis het logo van zijn nationale titel Cyclocross 1997 te Zeddam.

 carbon reparatie eindresultaat bij carbonherstel carbon reparatie eindresultaat bij carbonherstel carbon reparatie eindresultaat bij carbonherstel carbon reparatie eindresultaat bij carbonherstel wim de vos met trek madone van carbonherstel