Nieuwe Collega bij maandblad FIETS.

Jeroen van den Hout, aangenaam.

Bijna niemand heeft tegenwoordig nog een fiets zonder iets van carbon. Om meer kennis over het materiaal te vergaren, stellen we je voor aan een nieuwe collega: Jeroen van den Hout.

Jeroen van den Hout, Carbonherstel

Eerlijk gezegd hadden we onze twijfels over deugdelijke reparaties van carbon. We hebben te vaak gezien dat scheuren in het carbon met een beetje epoxy aan elkaar werden geplakt. Hierdoor leek het alsof ze waren gerepareerd, maar in de praktijk zaten ze er nog. Het is als de dure vaas die op de grond in stukken is gevallen en aan elkaar is gelijmd, waarna de reparateur zegt: ‘Alsjeblieft, je vaas’. Dus als we Jeroen van den Hout, eigenaar van Carbonherstel ontmoeten, benaderen we hem met een gezonde dosis scepsis. Want zijn stelling is: carbon is wel te repareren. Eenmaal bij Jeroen in de zaak verdwijnt onze scepsis met de minuut, alsof een stralend zonnetje de irritante sneeuw van het wegdek doet smelten, zodat we weer lekker kunnen fietsen. In de zaak Ons Wantrouwen versus Carbon Repareren in het Algemeen is het eerste, overtuigende argument van Carbonherstel de prachtige werkplek die Jeroen ons laat zien. Geen stoffig schuurtje, maar een loods met afzuigkappen, carbonovens en moderne apparatuur. Afgescheiden plekken ook, zodat je niet hoeft te lijmen op een plek waar ook wordt geschuurd. Het tweede argument dat voor Jeroen pleit is de entourage waarin hij zich begeeft. Hij heeft zich omringd door mensen uit de vliegtuigindustrie. Daar heeft hij contact met bedrijven die zich specifiek bezighouden met carbon, zodat hij zijn eigen kennisniveau blijft opkrikken. In de luchtvaartindustrie is carbon al pakweg dertig jaar gemeengoed en daar zijn alle lessen die de fietsindustrie nog moet tegenkomen, allang geleerd. Dat Jeroens bedrijf een gecertificeerd carbonreparateur is, spreek natuurlijk in zijn voordeel. Maar we zijn helemaal om als we in aanraking komen met Jeroens passie voor carbon. Het is dat het niet kan, anders zou Jeroen epoxy en vezels eten en ademen. Blad Fiets op bezoek bij Carbonherstel

Maar terug naar de stelling dat fietsmateriaal wel degelijk te repareren is. Jeroens aanpak is anders dan andere carbonreparateurs. In plaats van de breuk vol te smeren met epoxy (zoals beunhazen doen) of een plaatje carbon te plaatsen, maakt Jeroen het gat eerst een beetje groter zodat er een carbon plaatje ónder kan. In de buis dus, in plaats van erop. Dat heeft als voordeel dat je het plaatje niet hoeft weg te schuren om een mooi egaal oppervlak te krijgen. Met verschillende soorten carbon en epoxy zorgt Jeroen voor de juiste sterkte, zodat de te repareren plek niet sterker of zwakker is dan vóór de breuk, en het frame zijn oorspronkelijke eigenschappen behoudt. Veel is op die manier te repareren, alleen aan voorvorken waagt Jeroen zich niet. Dat is te link en de kosten verhouden zich niet tot de aanschaf van een nieuwe voorvork.

het is dat het niet kan, anders zou Jeroen epoxy en vezels eten en ademen.

De laatste jaren is het gebruik van carbon in de fietsindustrie stelselmatig toegenomen op een manier die ons enthousiast maakt. In het verleden raadden we nog vooral aan om te kijken naar een aluminium of titanium fiets als mensen ons vroegen naar duurzaam materiaal. Maar tegenwoordig is het gebruik van carbon zoveel verbeterd, dat we dat advies steeds meer aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. Misschien is carbon zo gek nog niet, zelfs niet voor een fietser van 90 Kilogram die tien jaar met zijn fiets wil doen. Het zegt ook iets dat Carbonherstel standaard een levenslange garantie durft te geven op zijn reparaties.

Carbonherstel, lid van technische redactie van blad FIETS

Scanapparatuur

Op de redactie hebben we enige kennis van carbon. Technisch redacteur Wouter Lazet heeft vliegtuigbouw gestudeerd in Enschede, een studie waar je elke dag in aanraking komt met carbon. Jeroen en zijn medewerkers combineren het theoretische met het praktische. Vandaar dat we Jeroen en Carbonherstel graag toevoegen aan de lijst van medewerkers van FIETS. We zullen hem regelmatig consulteren als het over carbon gaat en hem betrekken bij tests van producten die binnen zijn kennisgebied vallen. Neem het artikel dat je in deze editie aantreft over sturen uit China waarvan gedaan wordt alsof ze van een gerenommeerd merk zijn. Met zijn scanapparatuur kan Jeroen feilloos de vinger op de gevaarlijke plek leggen. ook voegen we Jeroen toe aan ons panel van experts voor ‘Service Cours’, waarin we vragen van lezers over training, voeding en materiaal beantwoorden. Heb je dus vragen over carbon die iets algemener van aard zijn dan jouw specifieke reparatie, stel ze dan via redactie@fiets.nl. Dan kun je in het blad het antwoord van Jeroen lezen. Is er dan echt niks tegen Jeroens argumenten over carbonherstel in te brengen? Als dit een presidentiele voorverkiezing in de Verenigde Staten zou zijn, zou de tegenpartij vast inbrengen dan Jeroen in een vorig leven bij Holland Casino heeft werkte. Maar goed, wie niet zonder zonde is…

 

tekst: Rodrick de Minnik.